Wyspy Montebello nadal napromieniowane. Zagrożenie dla organizmów morskich i turystów

Wyspy Montebello wciąż napromieniowane. Po 70 latach od przeprowadzenia testów atomowych, archipelag leżący ok. 130 km od wybrzeża Australii nie jest w pełni bezpieczny do życia.
Wody archipelagu Montebello to prawdziwy raj dla nurków /Fot. Pixabay

Ponad pół wieku po tym, jak Wielka Brytania przeprowadziła testy atomowe w Australii, wyspy Montebello jest są napromieniowane. Naukowcy z Edith Cowan University (ECU) wykazali, że w niektórych regionach archipelagu istnieje realne niebezpieczeństwo dla organizmów morskich i turystów. To, jak duże, zostanie wykazane w badaniach, które będą kontynuowane do 2024 r.

Czytaj też: Wielka Rafa Koralowa może przetrwać! Pojawiły się optymistyczne wieści

Madison Hoffman, doktorantka z ECU, szefowa projektu, mówi:

To naprawdę ważne, że próbujemy zrozumieć dokładnie, jaki rodzaj radionuklidów i jakie poziomy promieniowania pozostają w morskim ekosystemie na wyspach Montebello. Skupiamy się teraz na mapowaniu obszarów, gdzie wyższe poziomy radionuklidów znajdują się w osadach morskich na całym obszarze parku morskiego. Następnym krokiem będzie przetestowanie różnych organizmów, które zebraliśmy – od roślin wodnych aż po pstrągi koralowe.

Skażony raj

W ramach projektu badawczego zebrano, a następnie przetestowano ponad 100 próbek osadów morskich i organizmów oceanicznych z podwodnego ekosystemu archipelagu wysp Montebello. Wstępne wyniki nie są optymistyczne.

Madison Hoffman dodaje:

Wykryliśmy poziomy radionuklidów z testów jądrowych powyżej tego, co można by uznać za odczyt tła lub poziomy, które można uzyskać z piasku na lokalnej plaży. Końcową fazą projektu będzie wykorzystanie tych odczytów i niektórych zaawansowanych modeli, aby sprawdzić, czy istnieje jakikolwiek wpływ na morskie stworzenia, które żyją, oddychają i rozmnażają się w osadach.

Wyspy Montebello są zaliczane do najbardziej zróżnicowanych biologicznie środowisk morskich na świecie, z ponad 150 odmianami koralowców, 450 gatunkami ryb, 630 rodzajami mięczaków i 170 gatunkami rozgwiazd i jeżowców.

Zdjęcie z wybuchu testowego podczas Operacji Hurricane /Fot. Naval Historical Collection

Park Morski Wysp Montebello liczy ponad 250 wapiennych wysp i wysepek, zajmujących prawie 60 tys. hektarów oceanu. Każdego roku odwiedzają go rybacy i nurkowie z całego świata. Na archipelag można dostać się tylko łodzią. Ze względu na wykryty podwyższony poziom promieniowania, turystom zaleca się spędzanie tu nie więcej niż godziny dziennie.

Czytaj też: Broń jądrowa w Polsce: przez 20 lat mieliśmy atomowe bunkry. Co się z nimi stało?

Pierwsze próby jądrowe prowadzone przez Wielką Brytanię w Australii miały miejsce w 1952 r. w trakcie trwania operacji Hurricane na terenie wysp Montebello. Rok później zostały przeprowadzone pierwsze próby atomowe na kontynencie australijskim podczas operacji Totem w Emu Field na obszarze Wielkiej Pustyni Wiktorii w Australii Południowej.